Import samochodów

Import samochodów używanych do Polski był rekordowo duży w 2008 roku, kiedy to Polacy sprowadzili z zagranicy ponad 600 tysięcy używanych samochodów. Najwięcej wozów pochodziło oczywiście z Niemiec. Było to spowodowane m.in. wyjątkowo niskim kursem euro – średnio wahał się wtedy między 3,2 a 3,6 – sprawiało to, że import samochodów był bardzo opłacalny.W Polsce od 2008 roku pojawiły się wyspecjalizowane firmy zajmujące się sprzedażą używanych importowanych samochodów. Jeżeli chcemy zaoszczędzić czas warto skorzystać z oferty takiej firmy.

Import samochodów – procedura

Import samochodów z Zachodu jest ciągle popularny od mniej więcej 6 lat, chociaż wiąże się z dużą ilością wydatków i koniecznością odwiedzenia kilku urzędów. Inaczej wygląda import od prywatnego sprzedawcy, a inaczej z komisu lub firmy zajmującej się sprzedażą aut. Kupując samochód od firmy otrzymamy rachunek, a w przypadku zwykłej osoby będzie to umowa kupna sprzedaży. Warto jeszcze przed wyjazdem zaopatrzyć się w umowę w dwóch wersjach językowych – po powrocie nie będzie trzeba zanosić umowy do przysięgłego tłumacza. Kupując samochód powinniśmy otrzymać dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, dokument, który potwierdza wymeldowanie samochodu i oczywiście kluczyki.

Najlepiej w dwóch egzemplarzach. Posiadając tego typu dokumenty musimy wybrać się niemieckiego wydziału komunikacji, gdzie dostaniemy tablice eksportowe. Jest kilka rodzajów tablic w zależności od tego czy samochód ma ważny przegląd. Konieczne jest też kupienie OC, które będzie ważne na czas podróży do kraju. Wszystkie te zabiegi są niezbędne, bez nich możemy mieć problem z zarejestrowaniem samochodu w Polsce. Już po powrocie do kraju należy wybrać się do Stacji Kontroli Pojazdów na przegląd. W przeciągu 5 dni po przyjeździe musimy złożyć w polskim urzędzie lub agencji celnej “Deklarację uproszczoną nabycia wewnątrz wspólnotowego” oraz zapłacić akcyzę. Koszt podatku zależy od pojemności silnika. Jeżeli auto ma pojemność poniżej 2000 ccm to zapłacimy 3,1% wartości, jeżeli więcej to poniesiemy koszt 18,6%. Aby zapłacić akcyzę należy posiadać komplet dokumentów związanych z kupnem i przeglądem samochodu w Polsce.

Import samochodów - parking
Import samochodów – parking

Po zapłaceniu akcyzy czeka nas kolejny sprawa do załatwienia. Tym razem trzeba udać się do Urzędu Skarbowego, aby uregulować podatek VAT.

Nie płacimy go, ponieważ samochód pochodzi z obszaru Unii Europejskiej, ale trzeba złożyć wniosek o zwolnieniu z podatku. Także w urzędzie skarbowym trzeba złożyć komplet dokumentów związanych z kupnem wozu. Przed rejestracją samochodu w Wydziale Komunikacji konieczne jest jeszcze zapłacenie opłaty recyklingowej. Aby rejestracja mogła się odbyć po raz kolejny musimy posiadać wszystkie dokumenty. Jak widać import samochodów nie jest działalnością łatwą, ani tym bardziej szybką i przyjemną. Konieczne jest poniesienie wielu opłat, poza samą ceną samochodu oraz ceną ubezpieczenia. Z tego powodu od 2008 roku zaczęło pojawiać się wiele firm zajmujących się pośrednictwem w sprowadzaniu samochodów z Niemiec i innych krajów unijnych.

 

Popularność niemieckich samochodów w Polsce

Import samochodów - autostrada
Import samochodów – autostrada

W 2012 roku pomimo tego, że kurs euro od dłuższego czasu wynosi ponad 4 zł, Polacy dalej są zainteresowani importem używanych samochodów, najczęściej z Niemiec. W ubiegłym roku zarejestrowano 645 514 samochodów zza zachodniej granicy. Jest to wynik tylko o 2% mniejszy niż ilość samochodów w 2011 roku. W takim razie wydaje się, że import samochodów jest dość stabilny i od kilku lat (poza rekordowym rokiem 2008) jest podobny. Najpopularniejsze samochody to niezmiennie od kilku już lat Volkswagen ( w tym Volkswagen Golf i Passat), Opel, Renault, Ford i Audi. Najczęściej sprowadzane są samochody przynajmniej 10 letnie, o wartości 9 tysięcy złotych.

Dodaj komentarz