Dobór rodzaju transportu ze względu na jego wielkość

Rodzaj transportu odgrywa kluczową rolę podczas przesyłania ładunków. Nie każda metoda jest dla nas ekonomiczna, a wybór warunkowany jest gabarytami oraz wielkością ładunków. Znając te parametry możemy wybrać transport, który będzie szybki, tani i bezpieczny. Wyróżnia się kilka podstawowych rodzajów – transport morski, lotniczy oraz kolejowy, co uczono nas już na pierwszych etapach edukacji szkolnej.

Transport musi być dobrany pod względem czasu dostawy. Jeśli ładunek jest nam potrzebny “na już”, to warto zapłacić więcej. Należy również pamiętać, że wielkość ładunku mocno wpływa na cenę. Na podstawie gabarytów najlepiej określimy, który rodzaj transportu jest najtrafniejszy pod względem ekonomicznym

Małe przesyłki typu karton z powodzeniem mogą być wysłane transportem lotniczym. Często wydaje nam się, że fracht lotniczy kosztuje majątek, więc kompletnie się nie opłaca. Oczywiście trochę prawdy w tym jest. Transport lotniczy nie należy do najtańszych, jednak w porównaniu z transportem kolejowym/morskim może wypaść najtaniej. Całkowity koszt przesyłki morskiej drobnicowej zależy w dużej mierze od wartości kosztów stałych. Warto wiedzieć, że są one zupełni inne u każdego coloadera. W skład opłat stałych wchodzi m.in. transport lokalny, odprawa celna, opłata dokumentacyjna. W przypadku małych przesyłek (o kubaturze maksymalnie 0,5 m3) wartość opłat liczona jest od minimum frachtowego. Najczęściej wynosi ono około 1 m3 / 650 kg. Efektem tego jest konieczność zapłaty za przesyłkę znacznie większą, niż w rzeczywistości.

Transport morski drobnicowy opłaca nam się w przypadku przesyłek od 1 m3 / 650 kg do 10-12 m3. Z pewnością zapłacimy dużo mniej, niż podczas korzystania z transportu kontenerowego lub lotniczego. Koszty stałe rozkładane są na relatywnie dużą ilość ładunków. Koszty zmienne są obliczane na podstawie standardowych stawek drobnicowych, które są relatywnie niskie. To właśnie dlatego transport morski drobnicowy jest najlepszą opcją przewozu takiej ilości ładunków.

Ładunki powyżej 10-12 m3 / 10 ton powinny być przewożone transportem morskim całokontenerowym. Transport drobnicowy wynosiłby w tym przypadku bardzo dużo. Głównym powodem jest fakt, że wszystkie koszty zmienne naliczane są od kubatury/wagi ładunków. THC kontenera jest wartością stałą, dzięki czemu nie musimy martwić się, że koszt przerośnie nasze oczekiwania. Możemy przesłać nawet cały kontener ładunków, a cena nie ulegnie zmianie. Oczywiście możemy przetransportować nawet jedną paletę, jednak warto pamiętać, że najbardziej opłaca nam się przesłanie większej ilości towarów. Im więcej ładunków, tym koszt jednostkowy transportu niższy.

Transport kolejowy drobnicowy oraz całokontenerowy całkowicie różni się od tych opisanych powyżej. Jest on znacznie bardziej złożony, więc należy poświęcić mu osobny artykuł. Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, kiedy transport kolejowy się opłaca. Ilość czynników, które na to wpływają jest tak duża, że wymaga odrębnej analizy.

Źródło: http://seacargoo.com/

Dodaj komentarz