Towary, szczególnie sypkie, często przebywają długą drogę od producenta do klienta końcowego. Składa się na nią wiele etapów tworzących łańcuch dostaw. Jednym z nich jest przepakowywanie towaru, co ma na celu dostosowanie wielkości opakowań do możliwości magazynowych, transportowych, a przede wszystkim do oczekiwań i potrzeb kupujących. Temu kluczowemu etapowi dystrybucji nieco bliżej przyglądamy się w naszym artykule.
Na czym polega przepakowywanie towaru?
Przepakowywanie towaru to jedna z podstawowych czynności logistycznych, która ma na celu poporcjowanie materiału na mniejsze opakowania. W ten sposób przygotowuje się towar do dalszej dystrybucji, w tym transportu do sklepów i hurtowni, ale też do magazynowania z zachowaniem m.in. odpowiednich warunków bezpieczeństwa.
Pokażemy to na przykładzie materiałów sypkich, które bardzo często podlegają przepakowaniu. Po dostarczeniu towaru od producenta w silo trucku, czyli pojeździe ciężarowym przystosowanym do transportu luźnych materiałów, jest on porcjowany na big bagi (duże worki o pojemności 500-1000 kilogramów) lub mniejsze opakowania, jak worki o pojemności 20-25 kilogramów.
Oczywiście możliwe jest również działanie odwrotne. Zdarza się, że przepakowania wymagają towary zapakowane w mniejsze worki, które mają trafić do big bagów czy z powrotem do silo trucka. Wszystko zależy tutaj od potrzeb właściciela towaru czy jego dystrybutora.
Spis treści
Po co przepakowuje się towary?
Podstawowym celem jest przygotowanie produktów do dystrybucji i dalszej sprzedaży. W wielu branżach łatwiej jest znaleźć nabywców na produkty sprzedawane w mniejszych opakowaniach – dotyczy to m.in. hurtowni kierujących swoją ofertę do klientów detalicznych.
Towary przepakowuje się również w celu przystosowania wielkości opakowań do wymagań dystrybutora, którym może być np. sklep wielkopowierzchniowy, lokalna hurtownia itd. Dystrybutorzy wiedzą, jakie opakowania są najbardziej poszukiwane przez klientów, do czego producenci muszą się dostosować, jeśli chcą znaleźć rynki zbytu.
Przepakowywanie towaru ma na celu również zabezpieczenie materiału przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi. Dzięki zamknięciu np. sypkiego towaru w mniejszych workach, o wiele łatwiej jest chronić go przede wilgocią, szkodnikami, promieniowaniem słonecznym czy nieuprawnionym dostępem ze strony niepowołanych osób. Ma to bezpośrednie przełożenie na zachowanie jakości towaru w całym cyklu jego dystrybucji, czyli od odebrania od producenta, aż po umieszczenie na półce w sklepie czy w magazynie hurtowni.
Towary, szczególnie sypkie, przepakowuje się także po to, aby ułatwić ich przechowywanie i transportowanie. Materiał umieszczony w mniejszych workach czy big bagach może być magazynowany np. na paletach czy regałach magazynowych. Nie ma również problemu z jego przewożeniem z magazynu do sklepów, hurtowni czy bezpośrednio do klientów.
Dodajmy, że w ramach przepakowywania towarów zwykle przeprowadza się również ich etykietowanie/oznaczanie. Pozwala to na z jednej strony uatrakcyjnienie wyglądu produktu w oczach nabywcy końcowego, a z drugiej na spełnienie wymogów prawnych dotyczących obowiązku informacyjnego (skład produktu, gramatura, ewentualna obecność alergenów itd.).
Kto odpowiada za przepakowywanie towaru?
Producenci zwykle zlecają ten proces wyspecjalizowanym w tym firmom, które dysponują odpowiednim zapleczem technologicznym i doświadczeniem umożliwiającym m.in. rozładunek silo trucków, a następnie przepakowanie towaru np. do big bagów czy mniejszych opakowań, w zależności od potrzeb właściciela produktu.
Czołowym dostawcą takiej usługi jest firma PEDMO, która zapewnia kompleksową obsługę całego procesu, od odbioru powierzonych materiałów, aż po przepakowanie ich do uzgodnionych z klientem opakowań. Firma oferuje także załadunek do silo trucków.
Ze szczegółami usługi przepakowywania towaru świadczonej przez firmę PEDMO można się zapoznać na stronie internetowej pod adresem https://pedmo.eu/oferta/uslugi/uslugi-konfekcjonowania-oraz-przepakowywania/.